miljövänligt papper.

Aktuellt

Find Us On FaceBook - Image

Recensioner: Ingen väg tillbaka

Stark historia som får mig att vilja agera

En bok som påminner mig om ett av de starkaste skälen till varför jag läser böcker – den ger kunskap, insikt och leder till aktion.

“Ingen väg tillbaka” kan nog kallas reportagebok. Den varvas med Marias och Chime’s kapitel. I Marias kapitel är vi på plats i Indien 2011 och får bit för bit veta vad som hände med de sex barnen och hur de lever i dag. I Chime’s kapitel återkallar hon livet i Tibet och flykten hon gjorde som nioåring. I boken finns även en del faktaavsnitt som berättar om det tibetanska livet och tron och så finns det små avsnitt med aktuella händelser från det pågående förtrycket av tibetaner.

…Jag gillar bokens uppbyggnad och tycker den funkar. I början skriver Maria att man kan hoppa över t.ex. faktarutorna och nyheterna. Avsnitten med fakta tycker jag tillför mycket, däremot tycker jag att nyheterna har svårare att smälta in hur angelägna de än må vara. Maria och Chime har väldigt olika stil och ton i sina kapitel och det gör att deras personligheter känns levande. Maria känns mer hetsig, praktisk och stundtals ganska sarkastisk. Chime berättar sin historia lugnt och taktfullt.

…Och det blir inte bara historien om hur Marias liv vävs samman med hennes sex tibetanska barn. Det blir också berättelsen om Marias relation till sin mamma och Chimes relation till sin, som hon lämnat bakom sig i Tibet och inte återsett sedan dess. Det väver samman deras liv på ett spännande vis. …Som en följd av att jag har läst den här boken tänker jag undersöka vad det innebär att bli fadder inom ramen för Marias projekt Shelter 108.”

Kristin Hamdan , Läsersan