skapas med stor omsorg
och trycks uteslutande på
miljövänligt papper.

Aktuellt

Find Us On FaceBook - Image

Recensioner: Tisdagskvinnorna

”Tisdagskvinnorna” är en feelgood-roman. Med det avser jag en berättelse som är varm, underhållande och lätt att ta till sig. Samtidigt som den tar upp stora frågor som kärlek och vänskap,svek och lögner. … Boken är indelad i korta kapitel som ofta slutar med en cliffhanger. Monika Peetz skriver lättsamt och med glimten i ögat. Humorn är aldrig långt borta. De levande miljöskildringarna får mig att tro att författaren själv har vandrat till Santiago de Compostela och vet hur det ser ut och doftar längs vägen. Det här är inte litteratur av den högre skolan, men nog så trevlig läsning i alla fall.”

Lisbeth Rosenback, Vasabladet

”Det var väldigt trevligt att stifta bekantskap med Monika Peetz Tisdagskvinnorna. Först trodde jag att den skulle vara humoristisk á la Kinsella men det var den inte. Den var givetvis rolig också men mest var den allvarlig och vardaglig och beskrev de olika kvinnorna och hur deras liv såg ut just före de bestämde sig för att bege sig ut på en pilgrimsfärd. … Den här boken känns som en blandning av flera genrer. Det är stundtals chicklit, stundtals roman och stundtals deckare. Jag gillade alla huvudpersoner trots att de hade sina brister. Kanske att ja gillade Eva mest ändå. En mycket fin debut av Monika Peetz!”

Liz, Books on my mind

Inte vet jag om det finns något som heter så men jag tänker att det passar att kalla Tisdagskvinnornaav Monika Peetz för Mid-Lit. Alltså lättlästa böcker om människor mitt i medelåldern som har fastnat i samma gamla hjulspår och behöver en nystart. …Om du gillade Sonjas sista vilja så kommer du att älska Tisdagskvinnorna. De handlar båda om vänskap mellan medelålders kvinnor, humoristiska one-liners, relationer och våga bryta upp. Jag kan tänka mig att den här boken skulle kunna bli en fin romantisk komedi.

Johanna, Och dagarna går

”Jag kan se filmen framför mig! … Det här är en varm och härlig bok, bra feelgood-litteratur. Anna på och dagarna går kallade det för mid-lit – alltså lättläst om människor (kvinnor i detta fall) i medelåldern. Jag gillar det! Jag gillar att de hittar sig själva, sin styrka i någon mening. Kanske inte Estelle, förresten. Jag gillar alla karaktärer, med undantag för Judith, och särskilt gillar jag nog Eva och slutet hon får i boken. …Detta är Monika Peetz debutroman, men hon tidigare skrivit manus för film och tv, och det tycker jag slår igenom … jag kan gott föreställa mig att detta skulle bli en bra film!”

Books ABC

”Det kan tyckas svårt att skriva en intressant roman om fem kvinnor som vandrar. Men det monotona i vandrandet bjuder in till ett fördjupande av karaktärerna som i det sedvanliga tempot hos en genomsnittlig roman kan vara svårt att hinna med. Medan fot sätts efter fot och mil läggs till mil gör Peetz en djupdykning in i sina karaktärers turbulenta inre. … Lite rolig kuriosa beträffande boken är att det vid några tillfällen refereras till svensk jazz och då mer specifikt Jan Johansson och Georg Riedels Jazz på svenska och stycket Visa från Utanmyra, även Pippi Långstrump nämns i ett flyktigt ögonblick. Sådant är ju som svensk alltid roligt att läsa.”

Bea, Beas bokhylla

”När jag började läsa Tisdagskvinnorna hade jag precis slagit igen pärmarna på En tesked jord och hav. Att gå från en gripande historia i Iran till vad som under de första sidorna tycktes mig vara någon slags av chick lit för tanter, fick mig att slå ifrån direkt. … Introduktionen av de fem väninnorna … En trevande text som var tvungen att fastställa saker, som att hon är den ordentliga, hon är den med misslyckade relationer etc. Men jag fortsatte uppenbarligen att läsa, dels pga nyfikenhet hur berättelsen skulle hålla ihop. Ett frö av spänning sås nämligen i bokens början. Judiths man, Arne, har gått bort i sjukdom och just i sitt dödsögonblick kommer han på att han gömt sin dagbok från sin pilgrimsresa till Lourdes så att Judith kommer att hitta den. …Monika Peetz lyckas med några av kvinnoporträtten, om än på en underhållande och inte så djup nivå. … Peetz lyckas också vara humoristisk på ett lagom vis. Jag hittar avsnitt som är riktigt underhållande. Jamen som när Arne dör med orden “rent teoretiskt”, vilket Judith tycker är helt obegripligt att yttra som sista ord. … Och så finns det som är bokens kärna – historien om vänskap och relationer sett ur mycket olika kvinnors perspektiv. Jag gillade den här debutboken. Den var lättläst och underhållande och den bar på något jag absolut inte trodde att den skulle ha under de första sidorna. Och mysteriet med Arnes dagbok leder faktiskt till något jag inte alls hade kunnat gissa.”

Kristin, Läsresan